FACTORS FOR CHOOSING THE BUSINESS MANAGEMENT PROFESSION AND EDUCATION ENTITY

Authors

  • Sergio Paulo Muniz de Araujo Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo, São Paulo / SP
  • João Maurício Gama Boaventura Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo São Paulo/SP
  • Renato Telles Universidade de São Caetano do Sul,São Caetano do Sul/SP
  • João Paulo Lara de Siqueira Universidade Paulista – Programa de Mestrado em Administração, São Paulo/SP
  • André Ricardo Robic Fundação Armando Álvares Penteado e Instituto Brasileiro de Moda, São Paulo/SP

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2010.v11n2.141

Keywords:

strategy, education, Management, motivation

Abstract

The intensification of competition and the growth of unoccupied positions characterize the situation of the institutions offering business administration degree. This condition is aggravated by the lack of information on students' motivation to choose such career and find the best relevant educational institution. This work purposes to develop a research considering the competitive scenario by mapping the aspectual issues regarding such choice, with focus on the research held in ABC Paulista region. Initially, in an exploratory approach, experts were
interviewed and the reasons of their options were pointed . In a second and descriptive phase, 1635 students were interviewed and the variables indicated by the experts were assessed. Making use of a multivariate tool, five factors were found to explain the choice for the Business
Administration career: (potentiality, affinity, continuity, accessibility and familiarity with the career) and four factors were found to the choice of the school: Infrastructure, Image, Recommendation and Institution Accessibility, offering relevant data for operating decisions, provision of services and communication to the institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sergio Paulo Muniz de Araujo, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo, São Paulo / SP

Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Cidade de São Paulo. Escola Superior de Administração e Gestão Santo André/SP. Áreas de interesse em pesquisa: Estratégia

João Maurício Gama Boaventura, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo São Paulo/SP

Doutor em Administração de Empresas pela FEA/USP, Áreas de interesse em pesquisa: Estratégia e Ensino Superior

Renato Telles, Universidade de São Caetano do Sul,São Caetano do Sul/SP

Doutor em Administração de Empresas pela FEA/USP. Áreas de interesse em pesquisa: Marketing e Estratégia

João Paulo Lara de Siqueira, Universidade Paulista – Programa de Mestrado em Administração, São Paulo/SP

Doutor em Administração de Empresas pela FEA/USP . Áreas de interesse em pesquisa: Estratégia, Rede de Negócios e Ensino Superior

André Ricardo Robic, Fundação Armando Álvares Penteado e Instituto Brasileiro de Moda, São Paulo/SP

Doutor em Administração de Empresas pela FEA/USP . Áreas de interesse em pesquisa: Marketing e Estratégia

Published

2010-06-30

How to Cite

Araujo, S. P. M. de, Boaventura, J. M. G., Telles, R., Siqueira, J. P. L. de, & Robic, A. R. (2010). FACTORS FOR CHOOSING THE BUSINESS MANAGEMENT PROFESSION AND EDUCATION ENTITY. Administração: Ensino E Pesquisa, 11(2), 163–190. https://doi.org/10.13058/raep.2010.v11n2.141