TEACHING ENTREPRENEURSHIP IN CAMPUS-BASED UNDERGRADUATE ADMINISTRATION COURSES IN FORTALEZA: A STUDY OF THE PEDAGOGIC CONTENT AND TOOLS

Authors

  • Estevão Lima de Carvalho Rocha Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza/CE
  • Gino Augusto Bacchi Faculdade Evolutivo, Fortaleza/CE
  • Diego de Souza Guerra Instituição de vinculação: Universidade Estadual do Ceará - Fortaleza/CE
  • Estélio Menezes Rôla Júnior Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza/CE
  • Daniel Rodriguez de Carvalho Pinheiro Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza/CE.

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2011.v12n3.160

Keywords:

entrepreneurship education, administration courses, business schools, documentary research, content, teaching tools

Abstract

This study proposes a discussion of the content and strategies used for teaching entrepreneurship in Higher Education Institutions (HEI), in the city of Fortaleza. Entrepreneurship is a phenomenon associated with the economy and human behavior (FILLION, 1999b), especially innovative behavior (CARLAND; CARLAND, 2009). The debate over whether entrepreneurship can be considered an innate ability has raised the following question: does the conventionally taught entrepreneurship offered as part of undergraduate courses in administration take into account the teaching prerogatives required in the education of an entrepreneur? The methods are themselves in search of documentary sources. The time frame was the first half of 2010. The results point to the fact that in the initial phase, a significant number of the HEIs surveyed did not include the teaching of entrepreneurship when planning their courses. Among those that did, there is a predominance for teaching techniques based on traditional content exhibition. Therefore, in the institutions studied, the teaching process does not focus on the formation of entrepreneurship as téchnê. The focus is on information rather than training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estevão Lima de Carvalho Rocha, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza/CE

Mestrando em Administração pela UECE. Áreas de interesse em pesquisa: Empreendedorismo em pequenos e médios negócios

Gino Augusto Bacchi, Faculdade Evolutivo, Fortaleza/CE

Mestre em Administração pela UECE. Áreas de interesse em pesquisa: Gestão de pessoas, sofrimento no trabalho e Ensino de Administração

Diego de Souza Guerra, Instituição de vinculação: Universidade Estadual do Ceará - Fortaleza/CE

Mestre em Administração pela UECE. Áreas de interesse em pesquisa: Marketing e Sociedade, Pesquisa Transformativa do Consumidor, e Ensino e Pesquisa em Administração.

Estélio Menezes Rôla Júnior, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza/CE

Mestrando em Administração pela UECE. Áreas de interesse em pesquisa: Inovação, Sustentabilidade e Empreendedorismo

Daniel Rodriguez de Carvalho Pinheiro, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza/CE.

Doutor em Sociologia pela UFC, Áreas de interesse em pesquisa: Epistemologia, Empreendedorismo e Gestão da Inovação

Published

2011-09-30

How to Cite

Rocha, E. L. de C., Bacchi, G. A., Guerra, D. de S., Rôla Júnior, E. M., & Pinheiro, D. R. de C. (2011). TEACHING ENTREPRENEURSHIP IN CAMPUS-BASED UNDERGRADUATE ADMINISTRATION COURSES IN FORTALEZA: A STUDY OF THE PEDAGOGIC CONTENT AND TOOLS. Administração: Ensino E Pesquisa, 12(3), 393–414. https://doi.org/10.13058/raep.2011.v12n3.160