DA QUALIFICAÇÃO À COMPETÊNCIA PROFISSIONAL: UMA DISCUSSÃO DAS MUDANÇAS SOBRE AS RELAÇÕES DE TRABALHO NO CONTEXTO BRASILEIRO
Keywords:
Relações de trabalho, competências, qualificação.Abstract
O presente artigo busca elucidar reflexões sobre as mudanças ocorridas nas relações de trabalho, principalmente nas últimas décadas, a partir da discussão do processo de substituição parcial do conceito de qualificação profissional para o conceito de competências. Constatou-se que essa alteração conceitual coincidiu com uma série de mudanças estruturais e, em nível intraorganizacional, mudanças nas políticas de gestão de pessoas. Para evidenciar tal constatação, foi feita uma contextualização do cenário brasileiro em relação à evolução do mercado de trabalho e às condições de qualificação profissional. Em seguida, realizou-se uma revisão teórica da origem desses dois conceitos e foram levantadas algumas perspectivas presentes na literatura para as relações de trabalho e a identidade dos indivíduos no trabalho. Ao final, constatou-se que a dicotomia entre qualificação profissional e competências remete a dois modelos de gestão distintos, que, na realidade brasileira, coexistem.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing a manuscript in the journal Administração: Ensino e Pesquisa (RAEP), the authors declare that the work is of their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content. The authors grant RAEP a non-exclusive rights license to use the work in the following ways:
(1) Sell and / or distribute the work in hard copies or electronic format.
(2) Distribute parts of the work as a whole to promote the journal through the internet and other digital and printed media.
(3) Record and reproduce the work in any format, including digital media.
Authors and readers are permitted to share the material, use it in classes, for presentations and also for other purposes, and to create new knowledge based on any RAEP publication, as long as the due credit is attributed to the original work and the respective author(s), through citations, references, and other means.
The journal adopts preventive measures to identify plagiarism using software designed for this purpose.
RAEP does not charge authors for the article submission nor for the publishing of approved articles.
In line with the journal's policies, each published article will be given a Creative Commons CC-BY 4.0 license.