ASSÉDIO MORAL EM ORGANIZAÇÕES MECANICISTAS: EFEITOS EM UM CALL CENTER
Keywords:
Assédio moral, teleatendimento, gestão mecanicista, call center, humilhação.Abstract
Este estudo procurou identificar fatores que caracterizem o assédio moral no trabalho. Foram realizadas entrevistas semi-estruturadas junto a funcionários que prestam serviços de teleatendimento para uma empresa de telefonia celular em Londrina-PR. As informações obtidas evidenciaram a ocorrência de situações de assédio moral no trabalho, tais como o controle excessivo por parte das chefias, inclusive no que tange as idas ao banheiro dos funcionários, instruções confusas, ameaças verbais, entre outras humilhações sofridas no cotidiano de trabalho. A sujeição quase que constante a humilhações atinge a saúde física e mental do trabalhador de forma decisiva, comprometendo sua autoestima. O estudo conclui apontando para o fato de que a prática de assédio moral afeta negativamente não apenas as vítimas do fenômeno, como também todo o ambiente organizacional, criando um clima generalizado de insatisfação que invariavelmente se reverte em perda de produtividade por parte da organização palco do fenômeno.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing a manuscript in the journal Administração: Ensino e Pesquisa (RAEP), the authors declare that the work is of their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content. The authors grant RAEP a non-exclusive rights license to use the work in the following ways:
(1) Sell and / or distribute the work in hard copies or electronic format.
(2) Distribute parts of the work as a whole to promote the journal through the internet and other digital and printed media.
(3) Record and reproduce the work in any format, including digital media.
Authors and readers are permitted to share the material, use it in classes, for presentations and also for other purposes, and to create new knowledge based on any RAEP publication, as long as the due credit is attributed to the original work and the respective author(s), through citations, references, and other means.
The journal adopts preventive measures to identify plagiarism using software designed for this purpose.
RAEP does not charge authors for the article submission nor for the publishing of approved articles.
In line with the journal's policies, each published article will be given a Creative Commons CC-BY 4.0 license.