APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS

Authors

  • Marcus Vinícius Medeiros de Araújo Universidade Federal de Pernambuco, Recife/PE
  • Fernando Antonio de Melo Pereira Universidade de São Paulo, Natal/RN
  • Lana Viviane Linhares da Costa Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal/RN
  • Jean Marcel Cunto Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal/RN
  • Joilza Karla Bezerra de Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal/RN

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2014.v15n2.20

Keywords:

apprenticeship teaching, teaching methods, epistemology.

Abstract

This paper aims to preliminarily identify the epistemological foundations of the teaching methodologies adopted and created by business administration Master’s students. This is a qualitative study with the primary data collected using semi-structured interviews. Content analysis was used for data processing. The results show that the apprenticeship tutor professors participate actively and satisfactorily during the classroom activities. The teaching
planning stage for the respective apprenticeship disciplines polarized teachers, with the majority adopting lectures and traditional teaching methods. The paper concludes that an empirical, epistemological approach is prevalent in teaching apprenticeships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcus Vinícius Medeiros de Araújo, Universidade Federal de Pernambuco, Recife/PE

Bacharel em Administração pela UFRN. Áreas de interesse em pesquisa: Gestão Organizacional, Sistemas de Informação, Gestão da TI, Governança da TI e Alinhamento Estratégico da TI

Fernando Antonio de Melo Pereira, Universidade de São Paulo, Natal/RN

Mestre em Administração pela UFRN. Áreas de interesse em pesquisa: Gestão Organizacional, Sistemas de Informação e Gestão da TI

Lana Viviane Linhares da Costa Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal/RN

Especialista em Mercado de Capitais pela UFRN. Áreas de interesse em pesquisa: Gestão Organizacional, Finanças Corporativas

Jean Marcel Cunto Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal/RN

Especialista em Administração Pública pela UFRN. Áreas de interesse em pesquisa: Gestão Pública, Gestão Estratégica, Gestão de Projetose Balanced Score Card

Joilza Karla Bezerra de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal/RN

Bacharel em Administração pela UFRN. Áreas de interesse em pesquisa: Gestão Organizacional, Gestão Pública e Gestão de Pessoas

Published

2014-06-30

How to Cite

Araújo, M. V. M. de, Pereira, F. A. de M., Silva, L. V. L. da C., Lima, J. M. C., & Araújo, J. K. B. de. (2014). APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS. Administração: Ensino E Pesquisa, 15(2), 237–269. https://doi.org/10.13058/raep.2014.v15n2.20