Estímulos e Bloqueios no Uso de Metodologias Ativas de Ensino

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2022.v23n3.2157

Abstract

This study aims to analyze the different stimuli and blocks in the use of active methodologies (AMs) in the Administration teaching. The research is characterized as an exploratory-descriptive study, of quantitative nature, carried out with 126 professors in the Administration area of nine federal institutions of higher education in the south region of Brazil. The results pointed out the professors’ attitude toward the usage of AMs, and the support of the institution (course coordination) as the main stimuli to the use of AMs in the Administration teaching while the professors’ formation stood out as the main block to its utilization. In addition, the professors reported an increase in the professors’ workload in activities of planning, organization and in the development of activities related to AMs, although this factor has not been shown to be significant for the professor to stop using these methodologies in their classes. However, we have to identify ways to ease this effort. We expect that the research helps professors and managers of Educational Institutions in relation to the use of Active Methodologies in Administration teaching, as well in the teaching of a broader form.

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Author Biographies

Ricardo Diniz dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Graduado em Administração pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - PR (2000), especialista em Gestão Empresarial pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2001) e em docência no Ensino Superior, na área da Educação (2014), na mesma Universidade. É Mestre em Administração (2020), formado pelo Programa de Pòs-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande (PPGA/FURG). Desde 2012, é professor concursado, atuando desde 2015,  nos cuersos técnicos em Comércio Exterior e Técnico em Logística na Escola Estadual Getúlio Vargas (Rio Grande/RS).

Samuel Bonato, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016), possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande (2004) e MBA em Gerenciamento de Projetos pela Fundação Getúlio Vargas (2008). Experiência de 15 anos em implantação de Sistemas de Gestão, atualmente é Professor Adjunto na FURG, atuando no Ensino e Pesquisa com foco em Inovação em Logística, Gestão de Projetos e Gestão Ambiental.

Guilherme Lerch Lunardi, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Possui graduação em Administração Hab. Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande (1999), especialização em Gestão Hospitalar (Hospital Sírio Libanês, 2015), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). Em 2013, fez pós-doutorado na Ecole des Hautes Etudes Commerciales de Montreal/Canadá (HEC-Montreal). É professor Associado III da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Sistemas de Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: impacto de TI, adoção e uso de tecnologias emergentes, sistemas de apoio à decisão, governança de TI, TI Verde e Gestão Hospitalar.

Published

2022-12-29

How to Cite

Diniz dos Santos, R., Bonato, S., & Lunardi, G. L. (2022). Estímulos e Bloqueios no Uso de Metodologias Ativas de Ensino. Administração: Ensino E Pesquisa, 23(3). https://doi.org/10.13058/raep.2022.v23n3.2157