TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT

Authors

  • Cristiano Henrique Antonelli da Veiga Universidade Federal de Santa Maria, Palmeira das Missões/RS
  • Lenir Basso Zanon Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí /RS
  • Luiz Carlos Zucatto Universidade Federal de Santa Maria, Palmeira das Missões/RS

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2014.v15n2.27

Keywords:

management teaching, didactic action simulation, pedagogical knowledge of content, Material Requirements Planning – mrp.

Abstract

This paper presents and discusses a proposed simulation teaching action based on the pedagogical knowledge of content concept (shulman, 2005) and the epistemology of practice of reflection-in and on-action (schön, 2000), aiming to explore a different understanding of Material Requirements Planning – mrp I in the Production Management classes of a Bachelor’s in Management. The teaching activity was subdivided into two classes, the first denominated
the presentation of the scientific content and the second, mediated experiences. The  development of the proposal was investigated using action research methodology through an exercise prepared by the teacher of the subject. Upon completion of the didactic activity, it was found that students improved their understanding of the concepts and logic of calculation and operationalization in mrp I.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiano Henrique Antonelli da Veiga, Universidade Federal de Santa Maria, Palmeira das Missões/RS

Doutor em Educação nas Ciências pela Unijuí. Áreas de interesse em pesquisa: Teoria da Atividade, Integração de Aprendizagens,
Ensino de Graduação em Administração e Administração da Produção

Lenir Basso Zanon, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí /RS

Doutora em Educação pela Unimep. Áreas de interesse em pesquisa: Educação e formação de professores

Luiz Carlos Zucatto, Universidade Federal de Santa Maria, Palmeira das Missões/RS

Mestre em Administração pela UFRGS. Áreas de interesse em pesquisa: Ensino em Administração, Inovação, Logística e Sustentabilidade

Published

2014-06-30

How to Cite

Veiga, C. H. A. da, Zanon, L. B., & Zucatto, L. C. (2014). TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT. Administração: Ensino E Pesquisa, 15(2), 381–414. https://doi.org/10.13058/raep.2014.v15n2.27