What is science? Thinking about doctoral Business Administration students’ perceptions analyzed from the perspective of Edgar Morin and the paradigm of Complexity

Authors

  • Giancarlo Dal Bo Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul/RS
  • Uiliam Hahn Biegelmeyer Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul/RS
  • Paula Patrícia Ganzer Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul/RS
  • Pelayo Munhoz Olea Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul/RS
  • Eric Charles Henri Dorion Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul/RS

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2015.v16n3.282

Keywords:

Science, Epistemology, Paradigm, Morin

Abstract

Discussions about the paradigms that shape science are important in order to promote reflection among researchers as to their role in society. The Cartesian-Newtonian paradigm lies both in the natural and social sciences, both of which initially adopted it, before gradually bringing it into question due to the depletion of its explanatory power for current phenomena. Some authors propose the paradigm of complexity, which would, based on the features exposed in this paper, be better suited to providing a broad understanding of the process of knowledge construction. Through literature review and quantitative research conducted with students of the Doctoral Program in Business Administration at two Higher Education Institutions in Rio Grande do Sul, this paper attempts to identify the prevailing perceptions regarding the epistemological and paradigmatic positions adopted in the sciences and challenge them with the complexity paradigm proposed by Edgar Morin.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giancarlo Dal Bo, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul/RS

Mestre em Administração pela Universidade de Caxias do Sul. Áreas de interesse em pesquisa: Estratégia Corporativa e Estratégias de Marketing.

 

Uiliam Hahn Biegelmeyer, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul/RS

Mestre em Administração pela Universidade de Caxias do Sul. Áreas de interesse em pesquisa: Capacidades Dinâmicas.

Paula Patrícia Ganzer, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul/RS

Mestre em Administração pela Universidade de Caxias do Sul. Áreas de interesse em pesquisa: Inovação, Gestão do Conhecimento, Inovatividade e Métodos de Pesquisa em Administração.

Pelayo Munhoz Olea, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul/RS

Doutor em Administração pela Universitat Politècnica de Catalunya. Áreas de interesse em pesquisa: Inovação, Gestão Ambiental e Métodos de Pesquisa em Administração.

Eric Charles Henri Dorion, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul/RS

Doutor em Administração de Empresas pela Université de Sherbrooke, Canadá. Áreas de interesse em pesquisa: Empreendedorismo, Inovação, Sustentabilidade e Estudos das Organizações.

Published

2015-09-30

How to Cite

Dal Bo, G., Biegelmeyer, U. H., Ganzer, P. P., Olea, P. M., & Dorion, E. C. H. (2015). What is science? Thinking about doctoral Business Administration students’ perceptions analyzed from the perspective of Edgar Morin and the paradigm of Complexity. Administração: Ensino E Pesquisa, 16(3), 453–475. https://doi.org/10.13058/raep.2015.v16n3.282