ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING

Authors

  • Cintia Rodrigues de Oliveira Medeiros Professora Assistente II da Faculdade de Gestão e Negócios – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG – Brasil
  • Jacquelaine Florindo Borges Professora da Faculdade de Ciências Integradas do Pontal da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2010.v11n4.127

Keywords:

sociological imagination, management, critical pedagogy

Abstract

In a classic 1954 study, Mills (1975) called sociological imagination a quality of spirit essential in allowing individuals to overcome the false consciousness of their social positions despite their hectic daily lives. Inspired by Mills’ concept in of critical pedagogy studies and Critical
Management Studies, we propose the concept of administrative imagination: a skill required by directors that enables them to know, feel, think, learn and harbor hope for their historical conditions, social position, personal troubles and their civic participation in public social
structure issues. This article describes the use and results of a pedagogical practice based around this concept. In order to conduct this educational activity, a class of Business Administration graduate students are encouraged and guided to use photographic art, field research and the educational conceptual framework to analyze real situations from the
city in which they live. The results of this study show that this activity promoted administrative imagination by encouraging thought regarding the manager's commitment to society and his social role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cintia Rodrigues de Oliveira Medeiros, Professora Assistente II da Faculdade de Gestão e Negócios – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG – Brasil

Mestre em Administração (UFU); doutoranda em Administração na Escola de Administração de Empresas de São Paulo – Fundação Getúlio Vargas. Áreas de interesse em pesquisa: Estudos Organizacionais e Ensino em Administração

Jacquelaine Florindo Borges, Professora da Faculdade de Ciências Integradas do Pontal da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG – Brasil

Mestrado em Administração (UFU); doutoranda em Administração na Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. Áreas de interesse em pesquisa: Estudos organizacionais, Gestão de pessoas e Ensino e Pesquisa em Administração com ênfase em identidade, representações, simbolismo e carreira

Published

2010-12-31

How to Cite

Medeiros, C. R. de O., & Borges, J. F. (2010). ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING. Administração: Ensino E Pesquisa, 11(4), 493–526. https://doi.org/10.13058/raep.2010.v11n4.127