BUSINESS ADMINISTRATION RESEARCH FORMATIVE INDICATOR MEASUREMENT: HOW TO DEAL WITH THEIR MULTICOLLINEARITY

Authors

  • Diógenes de Souza Bido Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo/SP
  • Dirceu da Silva Universidade Nove de Julho, São Paulo/SP
  • Cesar Alexandre de Souza Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo, São Paulo/SP
  • Arilda Schmidt Godoy Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo/SP

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2010.v11n2.145

Keywords:

structural equation modeling, SEM, LISREL, PLS-PM, formative indicators.

Abstract

The use of formative indicators in structural equation models is one of the reasons for using the Partial Least Squares Path Modeling (PLS-PM) instead of LISREL. Furthermore, the use of PLS-PM in Business Administration researches has increased. The objective of this study is to
evaluate the effects of the formative indicators' multicollinearity on the estimated values for the factor weights and the structural coefficient. To simulate different levels of multicollinearity, the number of indicators per latent variable and the correlation between them are varied, so
generating 540 models with different values for the structural coefficients. As conclusion, it is found that the growth of factor weight variability is increased for lower values of structural coefficient. Despite the impossibility of evaluating the relative importance of each indicator to
measure the construct under the influence of multicollinearity, it is observed that the structural coefficients are not altered. There is also observed inconsistency of PLS-PM when using less than five indicators per latent variable (consistency at large) and when the reliability is less than 0.9. In the end, some recommendations are made so as to minimize the effects of multicollinearity and some directions are given towards further researches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diógenes de Souza Bido, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo/SP

Doutor em Administração de Empresas pela Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo.  Áreas de interesse em pesquisa: Aspectos metodológicos da pesquisa em administração, modelagem em equações estruturais (LISREL e PLS-PM), análise multivariada, Aprendizagem Individual e nas Organizações e Medidas em Aprendizagem Organizacional

Dirceu da Silva, Universidade Nove de Julho, São Paulo/SP

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo,  Áreas de interesse em pesquisa: Administração e Educação, com ênfase em Planejamento e Avaliação Educacional e Avaliação de Mercado com ênfase no desenvolvimento de metodologias quantitativas de análise de dados numéricos e análise multivariada de dados

Cesar Alexandre de Souza, Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo, São Paulo/SP

Doutor em Administração de Empresas pela Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo. Áreas de interesse em pesquisa: Administração da Informação, Sistemas de Informação, Sistemas ERP, Administração de Empresas e informatização de pequenas e médias empresas e governo eletrônico

Arilda Schmidt Godoy, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo/SP

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, Áreas de interesse em pesquisa: Gestão Humana e Social nas Organizações, Competências e Aprendizagem.

Published

2010-06-30

How to Cite

Bido, D. de S., Silva, D. da, Souza, C. A. de, & Godoy, A. S. (2010). BUSINESS ADMINISTRATION RESEARCH FORMATIVE INDICATOR MEASUREMENT: HOW TO DEAL WITH THEIR MULTICOLLINEARITY. Administração: Ensino E Pesquisa, 11(2), 245–269. https://doi.org/10.13058/raep.2010.v11n2.145