SKILLS ACQUIRED DURING THE BUSINESS ADMINISTRATION UNDERGRADUATE COURSE AS PER THE STUDENTS’ PERCEPTION: A STUDY IN FIVE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

  • Marta Fabiano Sambiase Lombardi Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo/SP
  • Luciana Traverso Universidade Federal de Santa Maria, Silveira Martins/RS
  • Ramon Silva Leite Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte/MG – Brasil
  • Francisval de Melo Carvalho Universidade Federal de Lavras, Lavras/MG – Brasil
  • Abrão Caro Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo/SP

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2011.v12n1.175

Keywords:

competence, curriculum guidelines, undergraduate education, business administration.

Abstract

By considering the curriculum guidelines for Business Administration courses, this study seeks to understand whether the Institutions of Higher Education, as per the perception of students, have been able to develop the knowledge, skills and attitudes suggested by such guidelines throughout the undergraduate course. With this purpose, a survey was
carried out with students of the last year of Business Administration graduate courses from five different Higher Education Institutions located in the states of Minas Gerais, Santa Catarina and São Paulo. The exploratory-descriptive research with quantitative approach used
descriptive and factorial exploratory statistics to compare groups suggested by the basic guidelines and students' perceptions. The results indicate that the perception of students is more generic than the rank of powers of the National Curriculum Guidelines (NCG), resulting in four factors, named management capacity, relational skills, knowledge and guidance. The grouping into four factors may suggest that the expectation of the NGC, divided into eight groups, is not perceived by students, or, not yet recognized by them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Fabiano Sambiase Lombardi, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo/SP

Doutora em Administração de Empresas pela UPM. Áreas de interesse em pesquisa: Estratégia; relações interorganizacionais; cooperação; valores humanos e sustentabilidade

Luciana Traverso, Universidade Federal de Santa Maria, Silveira Martins/RS

Doutora em Administração de Empresas pela UPM. Áreas de interesse em pesquisa: Aprendizagem Organizacional; Competências Organizacionais e Gestão do conhecimento organizacional.

Ramon Silva Leite, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte/MG – Brasil

Doutor em Administração de Empresas pela UPM. Áreas de interesse em pesquisa: Ensino e Pesquisa em Administração, Marketing.

Francisval de Melo Carvalho, Universidade Federal de Lavras, Lavras/MG – Brasil

Doutor em Administração de Empresas pela UPM. Áreas de interesse em pesquisa: Finanças estratégicas; Medidas de desempenho; Visão Baseada em Recursos

Abrão Caro, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo/SP

Doutor em Administração pela FEA/USP. Áreas de interesse em pesquisa: Ensino e Pesquisa em Administração; Marketing

Published

2011-03-31

How to Cite

Lombardi, M. F. S., Traverso, L., Leite, R. S., Carvalho, F. de M., & Caro, A. (2011). SKILLS ACQUIRED DURING THE BUSINESS ADMINISTRATION UNDERGRADUATE COURSE AS PER THE STUDENTS’ PERCEPTION: A STUDY IN FIVE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Administração: Ensino E Pesquisa, 12(1), 119–147. https://doi.org/10.13058/raep.2011.v12n1.175