Casos de ensino: uma revisão sistemática das publicações na Revista Administração: Ensino e Pesquisa (2011-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2021.v22n3.2097

Abstract

The objective of this research was to identify the Brazilian journal that published the most cases for teaching between 2011 and 2020 and to analyze the characteristics of these publications. Therefore, a systematic literature review was carried out with teaching cases published in journals indexed to the SPELL electronic library and, after considering the research protocol, the sample consisted of 35 teaching cases published in the journal Administração: Ensino e Pesquisa (RAEP). In addition to identifying the most prominent journal in the publication of cases, the search indicated: the number of cases published per year; the most recurrent keywords; co-authorship networks and featured authors; mapping of the areas covered in the cases; and themes. The results indicate that three major areas concentrate the greatest volume of cases: finance, strategy in organizations, and people management and labor relations, and a dispersion of the topics covered, signaling trends and gaps that can be filled with the development of new cases.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silas Dias Mendes Costa, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando (UFMG), Mestre (UFMG) e Bacharel (UESC) em Administração. É pesquisador do Núcleo de Estudos sobre Comportamento, Pessoas e Organizações (NECOP/UFMG). Líder do tema Gestão de Pessoas EnANGRAD (2020-2021). Líder do tema Sentidos e significados do trabalho na contemporaneidade: desafios gerais e locais no desenvolvimento do tema, EnANPAD, 2021

Thais Pinto da Rocha Torres, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais na linha de pesquisa Estudo Organizacionais, Trabalho e Pessoas. Mestra em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais na linha de pesquisa Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional. Bacharela em Administração pela Universidade Federal de Ouro Preto. Atuou como bolsista do Programa de Iniciação à Pesquisa da Universidade Federal de Ouro Preto (PIP - UFOP). Atualmente, é pesquisadora do Núcleo de Estudos sobre Comportamento, Pessoas e Organizações (Necop - UFMG) e do Núcleo de Estudos em Comportamento Humano nas Organizações, da Universidade Federal de Ouro Preto.

Published

2021-12-28

How to Cite

Costa, S. D. M., & Torres, T. P. da R. (2021). Casos de ensino: uma revisão sistemática das publicações na Revista Administração: Ensino e Pesquisa (2011-2020). Administração: Ensino E Pesquisa, 22(3). https://doi.org/10.13058/raep.2021.v22n3.2097