Organizações e Suas Histórias Perversas: O Potencial das Tirinhas para Estimular a Reflexividade dos Estudantes de Graduação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2022.v23n3.2205

Abstract

The aim of this research is to explore the potential of comic strip production to stimulate the reflexivity of undergraduate business students in relation to corporate practices. The research is qualitative and the corpus is composed of material produced by students during a class activity in the discipline of Culture and Organizational Change of the Administration course of a federal public university. The empirical material consists of the slides presented containing the comic strips prepared by the students and their speeches during the group presentations, which were recorded with the consent of the participants, and later transcribed and submitted to the narrative analysis. The stories told by the students reveal the repulsive face of organizations: violence and exploitation of work; domination and power of organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Gracielle Vieira Ferreira, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda em administração e mestre em gestão organizacional pela Universidade Federal de Uberlândia. Bacharel em administração pela Faculdade de Ciências Econômicas do Triângulo Mineiro.

Débora Cristina Soares, Universidade Federal de Uberlândia

Mestranda em administração pela Universidade Federal de Uberlândia. Bacharel em administração pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Cintia Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia

Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Administração na Universidade Federal de Uberlândia. Doutora e Pós-doutora em Administração pela Fundação Getulio Vargas. Mestre em Administração pelo Centro Universitário de Franca e pela Universidade Federal de Uberlândia.

Valdir Machado Valadão Júnior, Universidade Federal de Uberlândia

Professor Associado do Programa de Pós-Graduação em Administração na Universidade Federal de Uberlândia. Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná.

Daniel Victor de Sousa Ferreira, Universidade Federal de Uberlândia

Doutorando e mestre em administração pela Universidade Federal de Uberlândia. Bacharel em administração pela Universidade Federal de Viçosa.

Published

2022-12-29

How to Cite

Ferreira, L. G. V., Soares, D. C. ., Rodrigues de Oliveira, C., Valadão Júnior, V. M., & Ferreira, D. V. de S. (2022). Organizações e Suas Histórias Perversas: O Potencial das Tirinhas para Estimular a Reflexividade dos Estudantes de Graduação. Administração: Ensino E Pesquisa, 23(3). https://doi.org/10.13058/raep.2022.v23n3.2205