POPCORN BUSINESS AND DENTISTRY, CAN THIS MIX WORK?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2025.v26n1.2462

Abstract

This teaching case narrates the journey of a real entrepreneur, identified by the fictional name Augusto. Despite being a dentist by training and working in the field, he decided to abandon the profession to become an entrepreneur during the COVID-19 pandemic, founding the Gourmet Popcorn Shop, Pipocando Pipocaria Gourmet. After overcoming challenges and gaining local recognition, Augusto faced the dilemma of choosing between returning to the dental profession or continuing to lead his own business. This dilemma, along with the decisions made by Augusto during the company's development, provides an opportunity to analyze entrepreneurial action through the combination of causation and effectuation processes. Unlike most cases published in Brazilian Administration journals, which suggest application in undergraduate and postgraduate courses, this case contributes to addressing the scarcity of cases recommended for Technical Education Integrated with Secondary Level in Professional and Technological Education (PTE). To achieve this, the case's level of difficulty and an application plan for Entrepreneurship and Business Management disciplines, or others addressing entrepreneurial action, are considered. The data were obtained from interviews with the entrepreneur, supplemented by secondary data from news articles and social media. The case contributes to the dissemination of causation and effectuation perspectives within the scope of PTE in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wictória Eloá Gomes Pereira, Instituto Federal de Mato Grosso

Mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT). Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso e é especialista em Secretariado Executivo pela Faculdade Educacional da Lapa. Realizou o curso Técnico em Secretariado pelo IFMT. Ocupa o cargo de Técnica em Secretariado na Diretoria Sistêmica de Relações Internacionais do IFMT. Em pesquisa atua na área de Empreendedorismo e Aprendizagem Baseada em Casos de Ensino.  

Lúcio Ângelo Vidal, Instituto Federal de Mato Grosso

Cursou Eletrônica pela Escola Técnica Federal de Pernambuco (2000), graduado em licenciatura em física pela Universidade Federal de Mato Grosso (2006), formado em Meteorologia pela Escola de Especialistas de Aeronáutica (2005), graduado em Ciências Contábeis pela UFMT (2023), mestre em Física Ambiental pela Universidade Federal de Mato Grosso (2009) e doutor em Física Ambiental pela Universidade Federal de Mato Grosso (2012). Professor de Física do Instituto Federal de Mato Grosso (2013) onde ensina disciplinas de Física do ensino médio e disciplinas de Física Geral do básico das Engenharias. Compõe desde 2017 o corpo docente do Mestrado Profissional em Educação Profissional Tecnológica (profEPT) do IFMT campus Cuiabá. Leciona as disciplinas de Bases Conceituais em EPT e Práticas Educativas em EPT. Integrou o grupo de pesquisa GPEP no referido mestrado de 2018 a 2021 e a partir de 2022 integra o grupo de pesquisa GPET. Atualmente é líder do grupo de pesquisa GPET. É representante docente do centro-oeste na Comissão Acadêmica Nacional do Mestrado profEPT.

Published

2025-08-25

How to Cite

Eloá Gomes Pereira, W., & Ângelo Vidal, L. . (2025). POPCORN BUSINESS AND DENTISTRY, CAN THIS MIX WORK?. Administração: Ensino E Pesquisa, 26(1). https://doi.org/10.13058/raep.2025.v26n1.2462

Issue

Section

Teaching Cases