Theoretical teaching in higher education Administration courses: possibilities based on a hermeneutic-philosophical pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.13058/raep.2024.v25n3.2542Abstract
Este estudo busca compreender a prática docente em cursos de Administração e correlatos através da reflexão teórica e de uma prática de experimentação. Como pilar teórico-epistemológico, sustentamos nosso argumento na perspectiva da Hermenêutica Filosófica, (re)pensando sobre a relação professor-aluno em contextos de aprendizagem universitária. Assim, sendo, argumentamos pela ressignificação dessa relação a partir da proposição de novas bases para aprendizagem, centradas na dialogicidade de interações mediadas pela comunicação orientada para o debate argumentativo emancipador e democrático. Com a finalidade de refletir sobre a dimensão prática do modelo teórico delineado, realizamos, durante um semestre letivo em uma universidade de Curitiba-PR, a experimentação de uma prática pedagógica hermenêutico-crítica, registrada por meio de entrevistas, observação e grupo focal. Em nosso estudo pudemos dimensionar interessantes aspectos que apontam para a viabilidade da nova proposta. Percebe-se que a relação professor-aluno é permeada por relações de poder em que os alunos são os receptores passivos do conhecimento. Como postura onto-epistemológica propomos o debate da comunidade acadêmica.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fabio Vizeu, Luan Matheus Pedrozo Kolachnek, Kamille Ramos Torres, Rafaela Novaski Morges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing a manuscript in the journal Administração: Ensino e Pesquisa (RAEP), the authors declare that the work is of their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content. The authors grant RAEP a non-exclusive rights license to use the work in the following ways:
(1) Sell and / or distribute the work in hard copies or electronic format.
(2) Distribute parts of the work as a whole to promote the journal through the internet and other digital and printed media.
(3) Record and reproduce the work in any format, including digital media.
Authors and readers are permitted to share the material, use it in classes, for presentations and also for other purposes, and to create new knowledge based on any RAEP publication, as long as the due credit is attributed to the original work and the respective author(s), through citations, references, and other means.
The journal adopts preventive measures to identify plagiarism using software designed for this purpose.
RAEP does not charge authors for the article submission nor for the publishing of approved articles.
In line with the journal's policies, each published article will be given a Creative Commons CC-BY 4.0 license.