SOCIAL REPRESENTATIONS AND SUSTAINABILITY: THE MEANING OF THE TERM FOR ADMINISTRATION STUDENTS

Authors

  • Fátima Regina Ney Matos Universidade de Fortaleza, Fortaleza/CE
  • Ana Silvia Rocha Ipiranga Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza/CE.
  • Diego de Queiroz Machado Universidade de Fortaleza, Fortaleza/CE.
  • Germana Ferreira Rolim Universidade Federal do Ceará, Quixadá/CE.
  • Rafaella Alves Medeiros Alvarenga Universidade de Fortaleza, Fortaleza/CE.

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2012.v13n4.79

Keywords:

sustainable development, social representations, word evocation test.

Abstract

Starting with the current discussions of sustainability, development and sustainable development, and employing asocial representations theory approach, the aim of this study was to identify the meanings the word sustainability has for business administration students at a Public Higher Education Institution. The goal was to highlight the social representations
that underlie it or were created as a consequence of it, identifying its meanings based on the determination of the central core and peripheral system, as well as relating them to social, economic, ecological, cultural and spatial aspects. To this end, exploratory, descriptive research was undertaken with the sample formed by 132 business administration students
from a public university in Fortaleza, with the criterion of a cessibility employed. The collection technique used was a word evocation test and the inducing word was sustainability. It was possible to state the permanence of sustainability’s representation, which was basically centered on environment. This finding confirms the initial assumption that a naturalist
meaning remains for the concept, and there is a certain break with the other dimensions of sustainable development.

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Author Biographies

Fátima Regina Ney Matos, Universidade de Fortaleza, Fortaleza/CE

Doutora em Administração de Empresas pela UFPE,
Áreas de interesse em pesquisa: Arranjos produtivos, Desenvolvimento local e
Desenvolvimento sustentável.

Ana Silvia Rocha Ipiranga, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza/CE.

Doutora em Psicologia do Trabalho e da Organização pela Universita degli Studi di Boligna – Itália,
Áreas de interesse em pesquisa: Aprendizagem, Ciência, Tecnologia e Inovação.

Diego de Queiroz Machado, Universidade de Fortaleza, Fortaleza/CE.

Mestre em Administração de Empresas pela UECE,
Áreas de interesse em pesquisa: Gestão da Inovação, Aprendizagem Organizacional,
Desenvolvimento Sustentável e Filosofia do Conhecimento Científico.

Germana Ferreira Rolim, Universidade Federal do Ceará, Quixadá/CE.

Mestre em Administração de Empresas pela UECE,
Áreas de interesse em pesquisa: Empreendedorismo e Estratégia.

Rafaella Alves Medeiros Alvarenga, Universidade de Fortaleza, Fortaleza/CE.

Mestre em Administração pela UNIFOR,
Áreas de interesse em pesquisa: Administração, APL, Sustentabilidade.

Published

2012-12-31

How to Cite

Matos, F. R. N., Ipiranga, A. S. R., Machado, D. de Q., Rolim, G. F., & Alvarenga, R. A. M. (2012). SOCIAL REPRESENTATIONS AND SUSTAINABILITY: THE MEANING OF THE TERM FOR ADMINISTRATION STUDENTS. Administração: Ensino E Pesquisa, 13(4), 707–734. https://doi.org/10.13058/raep.2012.v13n4.79