A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro

Authors

  • Greice Martins Gomes Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Henrique Martins de Soares Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Ney Roberto Váttimo Bruck Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.13058/raep.2021.v22n1.1931

Abstract

ABSTRACT: Based on a real situation, the present teaching case seeks to relate theory with practice by confronting situations that involve our daily life in the most varied organizational forms to which we belong. Proposing a participatory teaching-learning method, it aims to bring students closer to the reality of the area of ​​study in Administration from a critical and reflective perception of / about reality. Therefore, the concept of bureaucracy is taken as a motto, which, from a Weberian perspective, can be interpreted as a form of control and domination. Taking this as a guideline, our suggestion is to “act” on the bureaucracy, precisely, through its opposite. This means pondering that, in the face of normativity, formalism and the fixation of bureaucracy, creativity appears here as a possible path of deviation towards collective and organizational constructions more focused on a perspective of subjects' autonomy and emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Greice Martins Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Sociologia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) com mestrado Sanduíche pela Universidade de Coimbra (UC-PT). Atualmente é Doutoranda no programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Henrique Martins de Soares, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Possui graduação em engenharia de produção pela PUCRS e MBA em gestão empresarial pela Unisinos. Atualmente é mestrando em administração da UFRGS na área de inovação, tecnologia e sustentabilidade.

Ney Roberto Váttimo Bruck, Universidade Federal de Pelotas

Professor Adjunto da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), graduado em Filosofia (UFRGS), Mestre em Educação (UFRGS) e Doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Published

2021-05-10

How to Cite

Martins Gomes, G., Martins de Soares, H. ., & Roberto Váttimo Bruck, N. (2021). A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro. Administração: Ensino E Pesquisa, 22(1). https://doi.org/10.13058/raep.2021.v22n1.1931

Issue

Section

Teaching Cases